Blue Dragon Film Awards Under Fire Behind the Glamour
Trainee Reporter, Sebin Lee
The 46th Blue Dragon Film Awards concluded with the grandeur befitting one of South Korea’s top three film festivals. A standout moment of the night was the special performance by actor Park Jung-min and singer Hwasa, which captured widespread attention—surpassing 6 million views on YouTube within a week.
Yet behind the glamour, the ceremony has become the subject of heated criticism. Film critic and YouTuber “Eong-Jun” uploaded a video titled “The Vulgar Korean Film Awards”, in which he harshly rebuked the event. The video exceeded 1.7 million views in just five days, sparking widespread discussion across online communities. Eong-Jun’s criticism centers on two major issues.
First, the Blue Dragon Awards still do not include an animation category. This omission comes despite the growing success of animated works: CGV named Demon Slayer the year’s top-grossing 4DX film, and Korean productions such as The Sky of Yeon and Exorcist Chronicles have demonstrated rising industry quality. Excluding animation from recognition, he argues, is equivalent to dismissing its artistic and industrial value.
Second, critics argue that the ceremony showed a profound lack of respect for film staff. While actors appeared onstage in glamorous attire to deliver acceptance speeches, the staff who shape the film—from scriptwriting and directing to editing—were not given any chance to speak onstage. Most technical categories were presented through pre-recorded segments, and even these short clips received minimal screen time. Nominee acknowledgements were skipped altogether, effectively sidelining the contributions of technical professionals. Such treatment, Eong-Jun asserts, reflects a disregard for the film industry’s labor and a failure to recognize that cinema is created by far more than just actors and directors.
A comparison with global film events further highlights these concerns. At the Academy Awards, the ceremony is structured around honoring film artistry itself: instead of inviting mainstream singers, the Oscars feature orchestra-led performances of film soundtracks. This year, Wicked star Cynthia Erivo’s live rendition of “Defying Gravity” underscored the Oscars’ focus on spotlighting film composers and vocal performers. The Academy also celebrates screenwriters by showcasing memorable lines from nominated scripts on screen during the awards.
Moreover, the Oscars faced its own controversy in 2022 when the ceremony attempted to present technical categories through pre-recorded segments—similar to the Blue Dragon Awards’ current format. The backlash was swift and intense, ultimately forcing the Academy to restore all technical categories to the live broadcast. The incident demonstrated how sensitive the global film community remains toward the marginalization of technical artistry. The controversy surrounding the Blue Dragon Awards also aligns with broader debates in entertainment culture. In Korea, a recent W Korea breast cancer charity event drew criticism for celebrities’ inappropriate behavior. In the United States, the Met Gala faced protests denouncing it as “an event for celebrities alone amid economic hardship and political tension.” Such sentiments reflect growing public frustration with the entertainment industry’s obsession with superficial glamour over artistic integrity or social responsibility.
These concerns are particularly poignant in the film industry, where the disparity between actors and behind-the-scenes staff remains stark. While top actors earn tens of millions of won per film, many skilled crew members continue to work under unstable contracts or with delayed pay. Without their expertise, a film—an inherently collaborative art form—cannot exist. As the spotlight intensifies on these structural issues, critics argue that the Blue Dragon Film Awards must evolve. The ceremony, they say, should shift awayfrom serving as a showcase for celebrities spectacle and become a platform that genuinely honors all contributors to the craft of cinema. Only by elevating both on-screen and off-screen professionals can the Blue Dragon Film Awards reaffirm its role as a true celebration of Korean film.
2025년 제 46회 청룡 영화제는 대한민국 3대 영화제답게 화려한 무대 속에서 막을 내렸다. 특히 배우 박정민과 가수 화사가 합동한 공연은 일주일 만에 유튜브에서 600만 뷰를 넘기는 등 엄청난 호응이 이루어졌다. 하지만 그 이면에는, 영화평론가 유튜버 ‘엉준'이 ‘천박한 한국 영화 시상식'이라는 제목으로 청룡영화제를 욕설까지 써가며 강하게 비판한 영상이 업로드된지 5일만에 170만 회를 넘기며 각종 인터넷 커뮤니티의 동조를 이끌어냈다.
그가 영화제를 비판한 이유는 다음과 같다. 첫 째, 아직까지도 시상부문에 애니메이션이 없는 것. CGV가 선정한 올해 4DX 최고 흥행작이 <귀멸의 칼날>이고, <연의 하늘>, <퇴마록>같은 양질의 한국 제작 에니메이션이 늘어가고 있는데 애니메이션에 시상을 하지 않는 것은 애니메이션 산업을 무시하는 것과 다름없다는 것이다. 둘째, 스태프에 대한 존중이 전혀 보이지 않는 행사였다는 것. 배우들은 드레스와 정장을 입고 무대에서 수상소감을 말하지만, 정작 영화를 시나리오부터 연출과 편집까지 만들어 낸 스태프들은 무대에 올라 수상소감을 말할 기회조차 주지 않은 시상식이었다는 것이다. 실제로 행사에서 연기, 연출 부문 의외의 모든 부문의 스태프들은 상을 수상했음에도 무대에 오르지 못한 채 ’사전 녹화‘로 수상 소감을 전달해야만 했다. 그리고 시상식에서는 이들의 소감을 담은 영상이 고작 몇 분 나오지도 않았으며, 노미네이트 언급조차 생략한 채 시상식을 진행했다. 이는 영화기술에 종사하는 스태프를 무시하는 행위이며, 영화는 감독과 배우만으로 제작되지 않는다는 사실을 망각한 진행이다.
해외의 영화제들의 예시를 생각해보면 이러한 문제는 더욱 심각하게 다가온다. 우선 ’아카데미 시상식‘은 가수 화사같은 유명한 가수를 초청해서 공연을 하는 것이 아니라, 오케스트라단을 초청하여 영화 OST로만 공연을 구성한다. 올해 아카데미 시상식에서 뮤지컬 영화 <위키드>의 신시아 에리보가 OST인 ’Defying Gravity’를불러 화제를 모았듯, 영화제답게 영화의 OST를 만드는 사람들을 조명하는 것이다. 또한 각본상을 수상할 때는, 해당 각본 중 인상깊은 대사를 타이포그래픽과 함께 읊어주며 영화 각본가의 노고를 치하한다. 2022년에 제 94회 아카데미 시상식에서 기술 부문을 청룡영화상처럼 사전 녹화 방식으로 진행했다가 거센 비판을 받고 모든 부문을 무대에 올렸듯, ‘영화계의 기술 경시’는 민감한 주제이며 전문성과 노동을 영화계가 존중하는 방식이다.
최근 ‘W코리아'에서 진행한 유방암 행사에서 연예인들이 빚은 물의와 더불어, 미국에서도 올해 ‘멧 갈라'에 대해 ‘불경기와 정치적 이슈 속 연예인들만 행복한 행사'라는 비판으로 시위가 잇달아 열렸다. 외적인 화려함만 추구하는 연예계에, 내적인 깊이가 결여되었다는 비판이 필요하지 않을까? 더군다나 영화 한 편 당 수 억원의 출연료를 챙기는 배우와 다르게, 똑같이 전문성을 가지고 보이지 않는 노동을하는 스태프들은 아직까지도 비정규직으로 계약을 맺거나 제대로 급여를 지급받지 못하는 문제가 다수 발생하고 있다. 배우와 감독만 남고서는 절대 종합 예술의 결정체인 영화를 제작할 수 없다. 연예인들만 행복한 행사가 아닌, 모든 영화인을 존중하고 무대에 올리는 영화제로 청룡영화상이 자정해야 할 것이다.